Zdrowe Jelita: Profilaktyka i Terapie

Zdrowe Jelita: Często Spotykane Problemy, Profilaktyka i Leczenie

Zdrowe jelita to podstawa zdrowego ciała. Z punktu widzenia fizjologii, jelita są nawet ważniejsze niż żołądek. Większość procesów trawienia i wchłaniania pokarmu, odbywa się właśnie w jelitach. Tak więc, dbając o zdrowie jelit, dbasz o zdrowie i kondycję całego organizmu.

Zdrowie Jelit To Zdrowie Ciała

Zdrowie Jelit To Zdrowie Ciała

Jak Trawisz Pokarmy?

Przeżuty pokarm, wymieszany ze śliną trafia do żołądka. Już na etapie przeżuwania wstępnie rozkładasz węglowodany, enzymami zawartymi w ślinie. W żołądku pokarm mieszany jest z kwasem i kolejnymi enzymami. Tutaj odbywa się kolejny etap trawienia.

Następnie kwaśna miazga pokarmowa trafia do górnej części jelita cienkiego. Tutaj spotyka się z zasadowymi wydzielinami trzustki, wątroby i gruczołów jelitowych. W ich składzie znajdziemy silne enzymy, rozkładające białka, tłuszcze i węglowodany.

W jelitach pokarm styka się z florom bakteryjną, która żyje w Twoich jelitach. Jej działanie jest bardzo ważną częścią trawienia. Jednak nadmierny rozwój flory spowodowany nieprawidłowym żywieniem, powoduje wiele problemów, o których później.

W okrężnicy treść jelitowa jest odwadniana, a resztki tworzą zwartą masę, wydalaną na zewnątrz.

Najczęściej spotykane problemy z jelitami

Gazy i wzdęcia

Ich przyczyną jest najczęściej wadliwe trawienie, często spowodowane złym bilansem pokarmowym i nadmiernym rozwojem flory bakteryjnej jelit. Pewna ilość gazów jest fizjologiczna i wzrasta z wiekiem. Osłabienie procesów trawienia i gazy mogą też być spowodowane z dysfunkcjami trzustki.

Zaparcia

Jest wiele przyczyn zaparć. Najczęściej spowodowane są zwolnioną perystaltyką, których przyczyną jest niedobór błonnika pokarmowego, brak ruchu, osłabienie metabolizmu a czasem niedoczynność tarczycy i depresja.

Zaparcia spowodowane są też tzw. twardym stolcem, którego przyczyną są zarówno zła dieta (np. zbyt tłusta, lub nadmiernie bogata w mięso), długie przetrzymywanie stolca w jelicie, oraz słaba perystaltyka.

Bóle jelit

Najczęściej związane są ze skurczami mięśni ścian jelit. Często związany jest ze stanami zapalnymi jelit, np. w wirusowym zapaleniu żołądkowo-jelitowym, zapaleniu jelita krętego, czy w zespole jelita drażliwego.  Czasem normalna rytmika mięśni jelit zaburza jest też przez toksyny obecne w pokarmie, reakcje alergiczne na pokarm, czy czynniki emocjonalne – stres.

Biegunka

To częsty objaw nadaktywności jelit, będący rezultatem jednego lub kilku czynników. Przyczyną może tu być infekcja (np. grypa jelitowa), zatrucie pokarmowe (toksyny), a także zaburzenia metaboliczne (cukrzyca, nadczynność tarczycy).

Jakie terapie alternatywne pomagają w leczeniu i profilaktyce jelit?

Oprócz zaleceń medycyny konwencjonalnej, warto też uzupełnić leczenie jelit, a zwłaszcza ich profilaktykę terapiami medycyny alternatywnej. Poniżej kilka z nich.

Dieta i odżywianie

To podstawa Twojego zdrowia. Żywienie wpływa na każdy aspekt naszego życia. Dlatego dbanie o zdrowie trzeba traktować jako codzienną praktykę. Unikaj trzech białych trucizn: soli, cukru i mąki. Oczywiście składniki te w umiarkowanej ilości mogą znaleźć się w diecie, a czasem powinny (np. sól u pracowników fizycznych). Natomiast ich nadmiar – powszechnie spotykany w naszym społeczeństwie, to zabójstwo dla jelit i całego zdrowia.

Zadbaj o pełnowartościowe pokarmy, dostarczane w regularnych odstępach czasu. Oprócz składników odżywczych i biopierwiastków, dostarczaj pełnowartościowy błonnik. Jeśli Twoja dieta na to nie pozwala, spożywaj substytuty.

Jedz dużo warzyw i owoców. Zamiast słodyczy zjedz jabłko lub gruszkę. Sięgnij po suszone śliwki, które wzmagają pracę jelit. Owoce i warzywa to naturalne źródło błonnika, który jak szczotka eliminuje wszystkie zanieczyszczenia z jelit i zwiększa ich perystaltykę.

Jedz wolno i dokładnie przeżuwaj pokarm. Pamiętaj, że już w ustach następuje wstępna jego obróbka, poprzez enzymy (np. amylaza). Drobne, dokładnie przeżute kęsy to podstawa zdrowego jedzenia.

Pamiętaj też o dużej ilości wody. Nasze ciała składają się w ok. 80% z wody. Pij codziennie min. 1,5-2 litry czystej, niegazowanej wody mineralnej a w okresie upałów nawet dwa razy więcej. Herbata i kawa, oraz napoje gazowane są bardzo złym źródłem wody, a związki w nich zawarte odwadniają organizm.

Sport i rekreacja

Aktywne spędzanie czasu pobudza perystaltykę jelit i krążenie limfy. Ma to bezpośredni wpływ na Twoje zdrowie i trawienie pokarmów, oraz zapobiega najczęstszym problemom z jelitami: zaparciom i wzdęciom. Codziennie wybierz się na spacer, bieg, czy jazdę na rowerze. Gdy zaczniesz dzień od ćwiczeń fizycznych, nie będziesz potrzebować porannej kawy! Co więcej, wypełnisz dzień pozytywną energią do działania i endorfinami, które zapewnią ten dzień pełnym sukcesów i radości.

Hipnoza

Hipnoza przynosi dobre rezultaty w zespole jelita drażliwego. Hipnoza i autohipnoza pomagają głównie w problemach jelitowych, których podłożem jest stres, depresja i inne problemy emocjonalne.

Medytacja

Podobnie jak hipnoza, uspokaja i likwiduje emocjonalne przyczyny problemów jelitowych.

Akupresura

To terapia, znana od starożytności. Poprzez masowanie zakończeń merydian (kanałów energetycznych), możesz poprawić pracę wydzielniczą gruczołów, zwiększyć perystaltykę jelit, czy pozbyć się uporczywych bólów.

Homeopatia

To terapia, która polega na podawaniu bardzo silnie rozcieńczonych preparatów. Jej filozofią jest pamięć energetyczna wody, która przenosi informację o właściwościach leczniczych preparatu. W zaburzeniach jelit stosuje się: Sulfur, Chamomilla, Mercurius vivula, Arsenicum album i inne preparaty, dostępne w aptekach.

Ziołolecznictwo

Mówi się, że lasy i łąki to apteka Pana Boga. I faktycznie, nie ma choroby, na którą nie można by znaleźć leczącego ją zioła. W terapii i profilaktyce jelit, najczęściej stosujemy:

  • Mięta pieprzowa – łagodzi skurcze jelit i bóle
  • Rumianek i melisa – leczą objawy biegunki
  • Jagoda wawrzynu, korzeń żywokostu, rzepik – stosowane są w biegunkach u osób dorosłych
  • Lukrecja, imbir, korzeń mniszka i szczawiu żółtego, łopian – pomagają w zaparciach

Już teraz podejmij decyzję, że będziesz dbać o swoje jelita, stosując prawidłową dietę, dużo ruchu i wybraną przez siebie terapię profilaktyczną!

Marcin Kijak

PS.: Zobacz, jak w naturalny sposób zadbać o swoje jelita!

Kliknij: Zdrowe Jelita – Triphala

Opublikowano on Czerwiec 22, 2010 at 12:04 pm  Dodaj komentarz  

The URI to TrackBack this entry is: https://zdrowejelita.wordpress.com/zdrowe-jelita/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: