Błonnik pokarmowy, cudotwórcą w naszej diecie

Wszyscy wiemy, ze dobry posiłek to podstawa sukcesu, jednak aby sukces był pełen – nasz organizm musi jeszcze strawić ten posiłek, dzięki czemu nasz organizm zdobędzie wszystkie wartości odżywcze jakimi dany posiłek powinien być nasycony. Niestety, czasami z trawieniem pokarmów jest problem – wtedy z pomocą przychodzi nam błonnik pokarmowy.

Błonnik, co to tak właściewie jest za substancja?

Błonnik – jest to mieszanka różnorodnych substancji znajdujących się w ścianie komórkowej roślin. Nie jest trawiony przez człowieka ani wchłaniany przez układ pokarmowy. Związki znajdujące się w błonniku mają charakter polisacharydowy (celuloza, hemiceluloza, pektyny, gumy, śluzy) a także niepolisacharydowym (ligniny).

Niewłaściwa dieta może powodować, że treści pokarmowe potrzebują więcej czasu by przejść przez cały układ pokarmowy, co powoduje zaparcia, dlatego, że kał dłużej zalega w jelitach. Nagromadzenie się mas kałowych powoduje nieprzyjemne dolegliwości, jak wzdęcia, bóle brzucha. Dodatkowo zła dieta i zatrzymywanie się resztek pokarmowych w układzie pokarmowym może powodować bardziej trwałe uszkodzenia i poważniejsze dolegliwości. Mogą pojawiać się uchyłki w postaci kieszonkowych uwypukleń jelita. Mogą pojawić się również hemoroidy czyli żylaki odbytu.

Błonnik jest tym, co może nas uchronić przed tym dyskomfortem.

Przede wszystkim zmiękcza masę kałową poprzez to, że powoduje pęcznienie żywności w układzie trawienny, dzięki czemu trawiony pokarm szybciej usuwany jest z organizmu. Przechodząc w niezmienionym stanie przez przewód pokarmowy, wchłania wodę przyczynia się tym samym do zwiększenia objętości masy kałowej i ich późniejszym jej wydaleniu. Dzięki niemu produkty przemiany materii są sprawniej i szybciej usuwane z organizmu. Na skutek regularnego wypróżniania się, a także usuwania niepotrzebnych elementów pochodzących z przemiany materii błonnik jest uznawany za skuteczną metodę odchudzającą dla osób otyłych. Redukuje uczucie głodu, dlatego nie sięgamy po pożywienie nazbyt często.

Zawartość błonnika w jedzeniu

Błonnik można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego czyli w warzywach i owocach. Źródłem tego pożytecznego dla naszego układu pokarmowego związku są również pokarmy zbożowe takie jak kasze, otręby, musli, pieczywo razowe i pełnoziarniste. Jego duże stężenie mają również rośliny strączkowe. Nie występuje w mięsie, rybach, alkoholu maśle, olejach i innych produktach tłuszczowych.

Po więcej informacji na temat błonnika serdecznie zapraszam na stronę http://www.blonnikpokarmowy.net.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz, jak uzupełnić cenny BŁONNIK POKARMOWY – KLIKNIJ TUTAJ

Published in: on Czerwiec 22, 2010 at 11:47 am  Comments (2)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://zdrowejelita.wordpress.com/2010/06/22/blonnik-pokarmowy-cudotworca-w-naszej-diecie/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 komentarzyDodaj komentarz

  1. Staram się dobrze odżywiać, unikać zaparć🙂 Słyszałam co nieco o błonniku, natomiast nie myślałam, że jest on tak ważny.
    Bardzo przydatne informacje.
    Pozdrawiam
    fluorescencyjna

    • Faktycznie błonnik jest niezbędny, do prawidłowego funkcjonowania jelit. Nawet przyczyną większości nowotworów jelit jest brak błonnika w pokarmie, a więc zatrzymanie kału i słaba perystaltyka jelit.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: